Maastunnel: Geen stilstaand verkeer in Maastunnel de dankzij AFM

Geen stilstaand verkeer in de Maastunnel dankzij AFM

AFM? Is dat een nieuwe Rotterdamse radiozender? Nee, het is de afkorting van Adaptief File Management. En dat is een systeem dat het verkeersnetwerk in en rondom de Maastunnel in de gaten houdt en ervoor zorgt dat er straks in de tunnelbuizen geen file ontstaat.

De Maastunnel moet in 2019 voldoen aan de Europese wet- en regelgeving voor veiligheid in tunnels. Een van maatregelen uit het veiligheidspakket is het AFM systeem. Dit systeem meet op het verkeersnetwerk rondom en in de Maastunnel via radardetectoren en detectielussen in het wegdek hoeveel auto’s er rijden en wat hun snelheid is. Die informatie wordt doorgegeven aan een centraal computersysteem, die met behulp van wiskundige algoritmes berekent of er risico’s op file is. Op basis van die informatie bepaalt het systeem of er moet worden ingegrepen. Bijvoorbeeld door de groentijd van de verkeerslichten aan te passen. Zo wordt voorkomen dat het verkeer rondom de tunnel vast komt te staan en de file zich als een olievlek over de stad verspreidt.

Het AFM systeem zorgt ervoor dat:
• De snelheid van het verkeer in de tunnel altijd boven de 15 km per uur blijft
• Er stroomafwaarts van de tunnel altijd voldoende ruimte is om het verkeer te kunnen bergen dat zich op het moment van calamiteit in de tunnel bevindt
• De veiligheid van de tunnel gewaarborgd is

Rotterdamse primeur

In de vakwereld wordt de aanleg van het AFM systeem met grote belangstelling gevolgd. Want de manier waarop Rotterdam tunnelveiligheid combineert met leefbaarheid en doorstroming, is namelijk nog nergens anders in de wereld gedaan. En dat maakt het voor Robert Kooijman (adviseur Verkeersmanagement en projectleider AFM, gemeente Rotterdam) en zijn collega’s extra uitdagend. ‘Het is leuk om te ervaren dat we met dit project in de belangstelling staan. We zijn al sinds 2015  samen met diverse marktpartijen bezig met de voorbereidingen. Nu zitten we eindelijk in de realisatiefase. Het systeem werkt pas volledig in 2019, maar we zijn nu al radardetectoren aan het monteren waarmee we straks de eerste testen uitvoeren. Als in 2018 de eerste gerenoveerde tunnelbuis open gaat, willen we het systeem één kant op al helemaal kunnen testen.’

Geen tovermiddel

AFM draagt niet alleen bij aan de veiligheid van de tunnel, maar zorgt ook voor de doorstroming van het verkeer en een betere luchtkwaliteit in de stad. ‘Toch is het geen tovermiddel’, aldus Kooijman. ‘Zolang we via AFM mogelijkheden zien om maatregelen te nemen, doen we dat. Maar als het verkeersnetwerk helemaal vol zit, houdt het op. Op zo’n moment kan het automatische systeem het niet meer regelen en dragen we het over aan de tunneloperator. Hij kan de verkeerslichten voor de tunnel nog minder groen geven of zelfs op rood zetten en daarmee de tunnel tijdelijk sluiten.’

Behoefte aan een uitgebreide uitleg over AFM? Bekijk dan dit animatiefilmpje.

Om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren neemt de gemeente flink wat maatregelen. Wat we nog meer gaan doen lees je in het artikel 'Bereikbaarheid: wat gaan we er met elkaar aan doen'.