Maastunnel: Tegels tikken in de Maastunnel: 611 badkamers

Tegels tikken in de Maastunnel: 611 badkamers

Nog voor de Maastunnel voor 2 jaar dicht ging richting Zuid werd er al druk gewerkt. Werklieden controleerden handmatig alle tegels om te kijken welke hergebruikt kunnen worden en welke aan vervanging toe zijn. 6 weken lang was daar 8 man mee bezig. ‘Echt monnikenwerk’, noemt Jörgen Wijnen het. Hij is werkvoorbereider bij aannemer Nico de Bont, die zorgt voor de restauratie.

Meer dan 600.000 tegels moesten er worden gecontroleerd. Even ter vergelijking, dat zijn ongeveer 611 badkamers vol met tegels, zo rekent Wijnen voor. ‘Er gaan 32 tegels in een vierkante meter, en het tegeloppervlak van de Maastunnel is circa 22.000 vierkante meter. Stel dat een badkamer 3 bij 3 meter is, dan kunnen we 611 badkamers betegelen met de tegels uit de Maastunnel.’ 

Stickers plakken

Omdat de Maastunnel een rijksmonument is, hergebruiken we de originele tegels die nog goed zijn. ‘Om te kijken welke dat zijn, plakten we stickers met verschillende kleuren op de tegels’, zegt Wijnen. ‘Sommige tegels zijn nog goed, maar zitten los. Die halen we er dan voorzichtig vanaf en we halen de mortel van de achterkant af, zodat we ze later weer kunnen gebruiken.’ 

Bakstenen muur

‘De originele tegels die we hergebruiken, komen straks allemaal bij elkaar tegen één stuk bakstene buitenwandvulling in het rivierdeel over een lengte van 600 meter', vertelt Wijnen.  

Hergebruik tegels

'Door spanningen in de tunnel zijn gedeeltes van het tegelwerk los komen te zitten. Die tegels halen we eruit en kunnen we weer hergebruiken. Sommige tegels zijn beschadigd. Die voeren we af. Uiteindelijk zal een deel van de tunnel gerestaureerd worden met nieuwe tegels en een deel met bestaande tegels', weet Wijnen.

Handgemaakte replica’s

Op de betonnen ondergronden komen straks replica tegels. Die lijken ontzettend op het origineel. Wijnen: ‘Als je niet weet dat het replica’s zijn in plaats van originele tegels, dan zie je het ook niet. En als je het wel weet, dan moet je echt heel goed kijken om het te zien. De afmetingen en kleur van de replica's zijn precies hetzelfde, zelfs de kleur van de voegen zijn hetzelfde.’ 

Stevig vast

Hoe blijven die replica’s dan wel zitten? ‘Daarvoor zijn allerlei testen gedaan. Zogenaamde hecht- en treksterkteproeven. Er wordt dan een hele stellage gebouwd en met een zuignap trekken we aan de tegels’, legt Wijnen uit. ‘Op een gegeven moment komt die tegel dan los. Wanneer die tegel loskomt, heeft te maken met de manier van lijmen en uitvlakken. Ook hebben we vries- en dooiproeven gedaan. Dan gaat een stuk tegelwerk om en om in de vriezer en dan weer in de oven. Zo wordt gekeken of die tegels niet te snel loslaten.’ Wijnen heeft er vertrouwen in: ‘zoals wij het nu gaan doen, is het risico bijna nul dat de tegels straks loslaten.’